Den kulturelle skolesekken har lenge vært en hjørnestein i norsk utdanning, med mål om å gi barn og unge tilgang til kunst og kultur av høy kvalitet. Nylige avsløringer kaster imidlertid et skarpt lys på innholdet som presenteres, og det som har kommet frem, vil sjokkere mange.
Aktivisme presentert som kultur har vist seg å inneholde materiale som mange foreldre og lærere mener er upassende og til og med skadelig for barn. I denne artikkelen ser vi nærmere på de mest kontroversielle avsløringene.
Forestillingen Å bli den du er tar utgangspunkt i den selvbiografiske tegneserieromanen Gender Queer av Maia Kobabe. Boken er allerede omstridt og omtalt i en rekke medier som nevnt i VG på bildet nedenfor.
Boken utforsker forfatterens liv og identitetsreise for å finne seg selv. I Gender Queer vises dette gjennom utforskning av egen kjønnsidentitet, der boka tar i bruk pornografiske bilder til utforskning av seksuelle fantasier og fetisher. Derfor er den blitt USAs mest forbudte bok og er forbudt ved flere bibliotek og skoler.
Nå kommer boka som kulturell forestilling til videregående skoler, først i Agder. Basert på pornografisk innhold og skeiv teori om at elever kan føle seg som andre kjønn, forbereder forestillingens produsenter elevene på endring etter showet. De elevene som ser forestillingen og “får behov for å snakke med noen”, får opplyst om linker til skeive nettsteder og chatte-tjenester til å utforske eller oppdage sin skeive identitet. Dette er mildt sagt kritikkverdig og minner om indoktrinering:
Først forkynnes et nytt budskap om identitet og seksualitet, når tvil eller spørsmål dukker opp, sendes elevene til skeive aktivister for å få svar og rett / skeiv forståelse av seg selv.
Vi forventer at foreldre reagerer, og at det gjøres krav om å se forestillingen av foreldre før den vises i skolene.
Forestillingen er satt opp i Agder : Å bli den du er 2024 – 25 | Den kulturelle skolesekken
Forestillingen Bare en våt munn? vises på VGS i Oslo i vinter og omtales slik:
“De to skuespillerne iscenesetter seg selv som gudinner – sterke, seksuelt frigjorte, behagfulle, omsorgsfulle og moderlige. Hva kreves og hva slags makt og privilegier får vi gjennom å gå i møte med den heteronormative vestlige kulturens kvinneideal?”
Seksualisering som involverer elevene etter forestillingen
Skeiv teori og normkritikk formidles ukritisk som det rette og sanne fra scenen. Fra deres “pedagogiske opplegg til forestillingen” skal elever utsette seg selv ved å plassere seg selv oppe eller nede på en linje i klasserommet når det leses opp påstander:
Er du fornøyd med egen “kjønnsidentitet”?
Synes du det er lett å snakke om sex?
“Jeg onanerer”
“Jeg er opptatt av at partneren min tilfredsstilles når vi har sex” og lignende påstander skal altså elevene synliggjøre for hverandre sitt privatliv og sexliv. Dette er svært kritikkverdig.
Deretter skal elever skrive alle ord som de bruker på kjønnsorganer på tavla, før jentegrupper og guttegrupper skal samtale om forventninger til sex og hva de tror den andre gruppa tenner på seksuelt.
Forestillingen handler inngående om sex, fantasier og ufiltrerte pornografiske detaljer, som elevene gjennom oppgaver skal involvere seg dypt inn i, og eksponere seg selv ovenfor sine klassekamerater. Er dette virkelig kultur og teater verdig våre barn?
Fra omtale av NRK p2, Studio 2:
“Bare en våt munn snakker om ALT seksuallivet kan innebære. Det er en søken etter anerkjennelse, søken etter verdi, søken etter å være med på det som skjer, det å skape identitet. Mange unge i dag tror jeg, mer enn at de har et mellommenneskelig forhold til det som bretter seg ut foran de på scenen, så opplever de gjennom skjerm. Porno har de et forhold til via skjerm, ting skjer via et mellomledd, mens her skjer det fysisk rett foran de. Her snakker noen med de direkte om orgasme eller hva det måtte være. De har ikke noe sted å gjemme seg. Hvem tar det rommet, hvem skal snakke direkte til unge mennesker om alt de lurer på, hvordan de føler seg i forhold til seksualitet.
Teateret kan det!”
Forestillingen er satt opp i Oslo : Bare en våt munn | Den kulturelle skolesekken
Slik omtales forestillingen Dronningtimen som vist 65 ganger i 2024 og nå mange ganger i 2025 i barneskoler: “Dragartist Nabi Yeon Geisha inntar tronen og forteller eventyr med en skeiv tvist, som åpner opp for at barna kan fantasere og drømme seg bort til en vakrere, rausere og morsommere verden, der alle barn kan være prinser og prinsesser om de vil – uansett hvem de eller er.”
Her får barn ned til 6 år fortalt at de kan være gutt, jente eller hva de vil. Skeive vrier på eventyr ender gjerne med at prinsessen som skal vinnes heller blir feminist, finner seg selv i skeiv identitet og gifter seg med en annen kvinne. Eventyret og showet er utført av en drag-artist, som er en mann utkledd som kvinne. Drag stammer fra seksuelt innhold fra menn som får tenning av å kle seg ut som kvinner.
Vi mener at dette er kritikkverdig innhold og nok et ledd i seksualiseringen av samfunnet, og ukritisk eksponering av skeiv teori og kjønnsidentitet til små uskyldige barn. Foreldre har rett til å reagere og kan kreve barna fritatt. Ikke alt som kalles “kultur og teater” er noe barna må delta på.
Videohilsen til elevene fra drag-artisten: cdn.denkulturelleskolesekken.no/nordland/0d32b1a0-dronningtimen.mp4
Forestillingen er satt opp i Nordland : Dronningtimen | Den kulturelle skolesekken
Den visuelle forestillingen kalt Skeive ikoner kommer til videregående skoler i hele landet. Da settes det opp et telt i klasserommet med sider fra boka som forestillingen er kalt oppkalt etter, og som innholdet kommer fra. Boka har seksualisert og pornografisk innhold, både i bildebruk og tekstform.
Ikonene som presenteres er blant annet forkjempere for og skal vi forstå teksten rett, selv utøvere av pedofili, fetisjisme, BDSM, pornografi, sexkjøp og orgier. En elev ved VGS har kontaktet oss og spurt om skolene virkelig mener at dette både er kultur og forbilder for ungdom? Det spørsmålet stiller også vi i Kristent Ressurssenter.
Truls Olufsen-Mehus, talsperson for kultur og samfunn, har fremmet forslag i Finnmark Fylkesting 12. Desember 2024 om å fjerne seksualisert innhold fra VGS og den Kulturelle skolesekken. Men saken ble tatt ned fordi bildebruken var problematisk. Det ble ikke votering, og elever må fortsette å se opplegget.
Ikoner som onanerer offentlig, vil ha pedofili og kjøper sex?
Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen forsvarer pedofili og vil ha lavere seksuell lavalder, og mener at menn i 50-åra som har sex med erfarne barn på 13-14 ikke bør straffes. Han kjøper sex og mener det bør være lovlig – et av ikonene som fremheves i boka
Fra boka: “En natt overnattet jeg i direktørboligen hans. Da dukket en svensk mann opp og begynte å tukle med 16-årige meg, noe jeg likte svært godt. Da det hadde gått for meg, lurte jeg på om han ikke kunne gjøre det en gang til, men det kunne han ikke. Han måtte tilbake, fortalte han meg, til kjæresten som sov i naborommet. Så synden dukket raskt opp. Dette må ha vært første eller andre gangen jeg hadde sex. Hvis jeg gikk ute på byen, var det for å få sex eller finne en kjæreste. Det viste seg raskt at det var enklest med sexen.”
Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen
Voldelig eller smerteelskende ikon?
“Mange tror at BDSM og fetisjisme dreier seg om vold, men jeg er da for faen ingen voldsmann bare fordi jeg liker det jeg liker! For meg er ikke fetisj og BDSM noe jeg gjør, det er noe jeg er!” Svein Skeids
Nakne ikoner omkranset av peniser?
Fra boka: “Når jeg lager maskene i Maskorama, gjør jeg det for de ti- til tolvåringene i salen som kunne ha vært meg. Jeg vil lage et show der jeg som barn kunne ha kommet inn i salen og sett noe helt fantastisk på en scene og bli inspirert til å forme noe selv. Jeg får lov til å være forbilde for unge og vise at det finnes måter å uttrykke seg på.”
Forbildet for 10-12-åringer, Kjell Nordstrøm, som i sitt kapittel har nakne menn og halverigrerte peniser omsluttet seg selv i en slags orgie i flere bilder. Det er de mest pornografiske bildene i boka, av en mann som hevder å være forbilde for små barn. Det er noe som ikke stemmer helt med beskrivelsen og utlevelse av et ikon for barn.
Boken og bildene som er brukt fra “skeive ikoner” kan lastes ned her: download
Forestillingen er satt opp på følgende steder:
Finnmark : Skeive Ikoner-Den kulturelle skolesekken
Stavanger: Skeive ikoner-Den kulturelle skolesekken
Rogaland : Skeive ikoner-Den kulturelle skolesekken
Oslo : Skeive ikoner- Den kulturelle skolesekken
Bildet viser at elevene skal sitte på puter av skeive ikoner og lese i boken, og snakke om skeiv aktivisme og rettighetskamper. Elevene kan sette seg i teltet og lese teksten som er printet på duken som er fra boka. To skoletimer går til dette “visuelle prosjektet”.
Disse forestillingene ble vist høsten 2024 og skal vises igjen våren 2025. Arrangementene er organisert og finansiert av fylkeskommunene gjennom det statlige prosjektet Den Kulturelle Skolesekken. Ta gjerne kontakt med deres fylkestingspolitikere for å få en kommentar om hvordan skattepengene brukes. Spør dem om de anser dette som kultur og om det er passende for fylkeskommunale og kommunale skoler. Kontakt også skoleeierne, som enten er fylkeskommunen for videregående skoler eller kommunestyrene for grunnskoler.
Foreldre og elever bør reagere, da lærere og politikere mener dette faller inn under kultur og at “sensur” av kultur er diktatorisk. Det bør imidlertid settes grenser for hva som regnes som kultur, spesielt når kulturen er offentlig finansiert og vises på offentlige skoler for barn og ungdom.