Mange foreldre er opprørte over innholdet i skolebøker som presenterer en ny og radikal forståelse av kjønn for barn og ungdom. Ifølge denne læren skal kjønn føles, oppleves og uttrykkes, og den enkeltes opplevelse av sitt kjønn definerer hvilket kjønn de er.
Naturfagsbøker fra 4. klasse og oppover (utgitt etter 2021) lærer små barn at de kan være gutt, jente, begge deler, noe midt imellom eller ingen av delene. Dette er verken vitenskapelig korrekt eller biologisk riktig, og for foreldre som praktiserer en tro er denne nye læren heller ikke teologisk.
Den nye læren, kjent som “skeiv teori”, har introdusert begrepet “kjønnsidentitet” i norsk lovverk, statlige handlingsplaner og nå også i skolebøkene til barna våre. Barn er lett påvirkelige, og prosessen fra å bytte klær til å endre pronomen og deretter kreve irreversibel medisinsk behandling kan skje raskt. Derfor er det nå viktigere enn noensinne at foreldre hever sin stemme og blir med på å snu denne nye vranglæren om kjønn i skolen.
Vi i Kristent Ressurssenter jobber med å utvikle en nettside som skal opplyse foreldre om hva som står i skolebøkene, samt andre avsløringer som vil komme fra bla digitale læremidler. Se mer her: skeivteori.no
Gjennom å opplyse og dele kunnskap ønsker vi å styrke foreldres evne til å delta aktivt i diskusjoner og beslutninger om undervisningen i skolen. Det er viktig at foreldre setter seg inn i hva barna lærer og engasjerer seg i samtaler om kjønn og identitet. Ved å være godt informerte kan foreldre bidra til at barna får en balansert og vitenskapelig korrekt forståelse av kjønn.