Kristent Ressurssenter har laget et utkast til brev eller epost som kan sendes til rektorer, kommunalsjef, skoleledelse og kommunestyre / skoleeier med utkast i lover som brytes ved tvungen pridemarkering, eller prideflagging på offentlig flaggstang i skoler. Vi har lagt vekt på opplæringsloven for eleven, og foreldreretten for foreldre.
Til rektor ved [skolens navn]
Bekymring og protest mot pridemarkering på skolen – med krav om juridisk svar og opphør av pride
Innledning til protest: Vi som foreldre til elever ved [skolens navn] ønsker med dette å uttrykke vår sterke bekymring og protest mot skolens deltakelse i markering av pride. Dette gjelder både heising av prideflagget og bruk av tilhørende symboler i skoletid og på skolens område. Vi krever at våre rettigheter som foreldre blir ivaretatt, at pridemarkeringer og effekter opphører, og vil i dette skrivet utdype hvilke rettigheter både vi som foreldre og våre barn som elever ved skolen har.
Objektiv beskrivelse av pride: Pride er politisk, eid av en politisk interesseorganisasjon med uttalte mål om radikale holdnings- og lovendringer. Bildene nedenfor er utdrag fra Foreningen Fri (hovedarrangør av Pride i Norge) og Oslo Pride, som dokumenterer at målet med pride er “å endre folks holdninger” og “påvirke storsamfunnet”. Pride er derfor, per definisjon, en politisk markering – noe som også innebærer at lovparagrafer må anvendes. Av samme grunn heiser heller ikke Stortinget prideflagget, da pride anses som en politisk markering. Hvorfor skal da pride markeres på vår skole? Mer dokumentasjon om hva pride er og hvilke mål bevegelsen har, finner du her.


Med pride på skolen brytes det etter vår oppfatning flere bestemmelser i opplæringsloven, bestemmelser som skal sikre et inkluderende læringsmiljø for alle elever – uavhengig av politisk ståsted, tro eller livssyn. Vi opplever at våre barns rettigheter ikke blir ivaretatt, og ber derfor om et juridisk begrunnet svar på hvordan rektor vil sikre at disse rettighetene respekteres. Se del 3 for våre krav.
OBS! Vi gjør oppmerksom på at verken rektors personlige oppfatning av pride, eventuelle kommunestyrevedtak om pride eller Udirs direktør Morten Rosenkvists leserinnlegg om at pride hører hjemme i skolen, kan sette til side de lovbestemmelser som gir oss rettigheter. Det er våre rettigheter dere er forpliktet til å ivareta, når skolen selv initierer markering av pride.
Opplæringsloven § 12-2, §12-3 og § 12-4 
I henhold til Opplæringsloven § 12-2 har alle elever rett til et skolemiljø som fremmer helse, trygghet, inkludering og trivsel. For mange barn – særlig de med kristen, konservativ eller tradisjonell bakgrunn – oppleves prideflagging og tilhørende markeringer som et ideologisk press, og som et inngrep i egen identitet og overbevisning. Dette kan skape mistrivsel, utenforskap og en opplevelse av ikke å bli respektert, men snarere overkjørt.  
  
Skolen skal arbeide mot enhver form for mobbing, diskriminering og  krenkelse i henhold til Opplæringsloven §12-3. Markering av pride har sterke politiske og ideologiske undertoner og slagord – og oppleves som ubehagelig for elever som ikke deler dette synet. Skolen skal ikke fremme ett verdistandpunkt over andre i spørsmål som gjelder identitet og livssyn, med unntak av det kristne og humanistiske verdigrunnlaget, jf. overordnet del og Opplæringsloven §1-3. Vi, sammen med mange kristne foreldre, mener derfor at pridemarkering i skolen bryter med kristne verdier, og at tvungen deltakelse innebærer brudd på flere lovbestemmelser. 
Skolen har aktivitetsplikt til å gripe inn når en elev ikke har det “trygt og godt”, jf. Oppæringsloven § 12-4 – også når dette skyldes verdipåvirkning og aktiviteter som oppleves krenkende, støtende, ekskluderende eller diskriminerende.  For våre barn, skaper pridemarkering et utenforskap og et ubehag. Dette alene er nok til å aktivere krav om tiltak. Et minimumstiltak vil være å tilby et alternativt opplegg for våre barn, men det mest riktige og inkluderende tiltaket er å la være å markere pride på skolen.  
 
(Opplæringslova § 27-1)   
§ 27-1  forbyr budskap som kan skape kommersielt press eller påvirke holdninger og verdier på skolen, i skoletid og klasserom. 
  
Pride er tett knyttet til politisk aktivisme, organisasjoner og kampanjer med tydelige holdningsskapende budskap, se figur 1 og 2 ovenfor, beskrives pride selv som “påvirkningsarbeid” og et arbeid for “holdningsendring”. Dette er altså arrangørenes egen uttalte misjon, også fra Oslo Pride. Når et slikt politisk påvirkningsarbeid tas inn i skolens område, overskrides grensen for hva skolen har mandat til å fremme. Det er ikke skolens oppgave å forme elevenes holdninger i slike spørsmål gjennom symbolbruk eller kampanjepregede aktiviteter. 
Vi minner samtidig om at barn ikke er statens eiendom, men først og fremst foreldres ansvar og omsorg. Det er vår rett til å overføre egne verdier og tro til våre barn. Denne retten er tydelig forankret i både norsk og internasjonal lovgivning, og vi forventer at skolen forholder seg til de lovene som gir oss som foreldre rettigheter inn i skolen.
Foreldrene har rett og plikt til å ta avgjørelser i barnets personlige forhold, og skal sikre forsvarlig oppdragelse og utdanning tilpasset barnets behov og tro. Når skolen overstyrer eller undergraver familiens verdier, og samtidig avviser foreldre som protesterer mot pride, innebærer dette et brudd på foreldreretten.
Opplæringen skal skje i samarbeid og forståelse med hjemmet, og den skal vise respekt for den enkeltes overbevisning. Det innebærer at barn ikke skal påtvinges politiske eller ideologiske markeringer som bryter med familiens livssyn, slik pridesymbolikk gjør.
Opplæringen skal ta hensyn til hvert barns behov og fremme respekt for rettsstaten og menneskerettighetene. Dette forutsetter ivaretakelse av foreldrenes rettigheter – inkludert verdikonservative og kristne foreldre, slik det er spesifisert i henhold til EMK artikkel 2.
“Funksjoner staten påtar seg i utdanning og undervisning (skoleeier, rektor og lærere), skal den utøve med respekt for foreldres rett til å sikre slik utdanning og undervisning i samsvar med deres egen religiøse og filosofiske overbevisning”
Staten har altså ikke rett til å overstyre foreldres trosbaserte eller filosofiske overbevisning i skolen. Når skolen innfører ideologisk eller politisk påvirkning med pridemarkering og tilhørende symbolbruk, uten foreldrenes samtykke, innebærer det et brudd på grunnleggende menneskerettigheter.
Vi ønsker en skriftlig tilbakemelding på hvordan skolen forholder seg til disse rettslige forpliktelsene.
Med vennlig hilsen,  
[Navn på forelder(e)]  
[Kontaktinformasjon]  
[Elevens navn og klasse]