Hvem har rett til å forme barnas verdier?

I møte med et samfunn preget av sterke ideologiske strømninger, er det viktig å stille spørsmålet: Hvem har egentlig rett til å forme barnas verdier og livssyn? Svaret er forankret både i norsk lov og internasjonale menneskerettigheter: Foreldrene har hovedansvaret. 

Hva er foreldreretten? 

Foreldreretten gir foreldre både rett og plikt til å ta avgjørelser på vegne av sine barn – spesielt når det gjelder oppdragelse, omsorg og opplæring. Dette handler om mer enn praktiske valg. Det handler om retten til å forme barnets verdier, verdensbilde og tro. 

Foreldreretten i Norge betyr at: 

  • Foreldre har primæransvaret for barnets utvikling og verdier. 
  • Skolen skal være en partner, ikke en erstatning, i verdiformidlingen. 
  • Foreldres tro og livssyn skal respekteres i undervisningen. 

Tre sentrale lover som beskytter foreldreretten: 

1. Barneloven § 30 – Foreldrenes oppdrageransvar 

«Barnet har krav på omsorg og omtanke fra dem som har foreldreansvaret. […] Foreldreansvaret skal utøves ut fra barnets interesser og behov.» 

📌 Foreldre har rett og plikt til å ta avgjørelser i barnets personlige forhold, og til å sikre forsvarlig oppdragelse og utdanning tilpasset barnets behov. 

Kilde: Les i Lovdata 

2. Opplæringsloven § 1-3 – Samarbeid med hjemmet 

«Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, […] vise respekt for den enkeltes overbevisning.»

«Opplæringen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen (…) arv og tradisjon. » 

📌 Skolen skal samarbeide med hjemmet og vise respekt for foreldres verdier – særlig i livssynsnære og verdiladede tema. 

Kilde: Les i Lovdata 

3. Europeisk Menneskerettighetskonvensjon EMK – artikkel 2, side 34 

«Statens virksomhet innen utdanning og undervisning skal skje med respekt for foreldres rett […] i samsvar med deres religiøse og filosofiske overbevisning.» 

📌 Foreldre har rett til å sikre at barnas undervisning skjer i samsvar med familiens tro og livssyn. Dette er en beskyttet menneskerett. 

Kilde: Les i Lovdata 

Kort oppsummert 

  • Foreldreretten er en lovfestet og menneskerettslig beskyttet rettighet
  • Skolen skal samarbeide med hjemmet, ikke overstyre det. 
  • Undervisning må utformes med respekt for hjemmets verdier og tro
Hva skjer i skolen i dag? 

Mange foreldre uttrykker bekymring over at barn eksponeres for verdiformidling i skolen som strider med familiens tro – uten å bli informert i forkant. 

  • Skoler deltar i Pride-markeringer, ofte uten foreldres medvirkning. 
  • Undervisning om kjønn og seksualitet inkluderer ofte normkritisk teori og ideologiske perspektiv. 
  • Seksualitetsundervisning bygger ofte på sekulære teorier, råd og praksis, med materiell som kan oppfattes som eksplisitt og med upassende språk  
  • Barn presenteres for innhold som kolliderer med hjemmets tro, uten mulighet for reservasjon eller tilpasning. 
  • Foreldre opplever å bli satt på sidelinjen i spørsmål som angår barnets verdigrunnlag. 
 Hva kan foreldre gjøre? 
  • Be skolen årlig om forhåndsinformasjon om enhver undervisning og temaer som berører livssyn og identitet, seksualitet og kjønn. 
  • Påpek retten til tilpasset opplæring i tråd med barnets og familiens behov (jf. oppl. § 1-3). 
  • Skriv høflige og tydelige FAU-brev eller tilbakemeldinger ved bekymring. 
  • Stå sammen med andre foreldre, menigheter og fellesskap – din stemme betyr mer enn du tror. 
Stå støtt på sannhet og bruk lovverket 

Foreldrerollen innebærer et ansvar ingen andre kan ta for deg – ikke skolen, ikke staten og ikke samfunnet. Du trenger ikke vinne hver diskusjon. Men barna dine trenger at du står støtt. I en tid med mange sterke stemmer er det viktig at foreldre er bevisste, tydelige og trygge i rollen sin. 

Barn trenger voksne som viser vei – med kjærlighet, visdom og fasthet. Din stemme gjør en forskjell – både hjemme og i møte med skolen og andre foreldre.  

«Oppdra barnet i den vei han skal gå, så viker han ikke fra den når han blir gammel.» 
– Ordspråkene 22:6 

 Forskning og kilder 

  • Barnekonvensjonen – UNICEF 
  • Grunnloven § 109 
  • Opplæringsloven § 1-3 og § 10-3 
  • Den europeiske menneskerettskonvensjonen – EMK art. 2 
  • FRI og Utdanningsdirektoratets undervisningsmateriell om normkritikk og kjønn 
  • Rapport: Foreldrerett i praksis (2023) 

Siste nytt fra Kristent Ressurssenter

Har du en god selvfølelse?

Selvfølelse er en av de viktigste faktorene for trivsel og suksess i livet. Når vi er trygge på oss selv, trenger vi ikke å kontrollere omgivelsene like mye. Derimot, jo…
Les videre
© 2024 Kristent Ressurssenter. Alle rettigheter

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

Gå ikke glipp av siste nytt og oppdateringer fra Kristent Ressurssenter

Vi sender aldri ut spam!