Vil du stoppe pride i barnehagen?

Kristent Ressurssenter har laget et utkast til brev eller e-post som foreldre kan bruke for å melde sin bekymring og forsøke å stoppe pridemarkeringer i barnehagen, ved å vise til hvordan dette berører foreldreretten, barnets beste og barnehagens lovpålagte verdigrunnlag.

Barnehagen er til for barna, og det er foreldrene som har hovedansvaret for barnas oppdragelse. Derfor skal barnehagen støtte hjemmet og ta hensyn til hva foreldre mener er til barnets beste. Barnehageloven § 1 slår fast at barnehagen skal bygge på et verdigrunnlag forankret i kristen og humanistisk arv og tradisjon, og at virksomheten skal skje i forståelse og samarbeid med hjemmet.

Foreldrenes medvirkning er ikke bare en rett – det er en forutsetning for barnehagens arbeid. Samtidig sier §§ 41–43 at barn ikke skal oppleve utenforskap, diskriminering eller mistrivsel, og at barnehagen har aktivitetsplikt til å forebygge og handle dersom slike forhold oppstår. Når pridemarkeringer gjennomføres uten respekt for foreldrenes overbevisning, kan det oppleves som krenkende og ekskluderende – både for barna og for deres familier. I slike tilfeller kan man hevde at § 41 er brutt, og at nødvendige tiltak er å avlyse pridemarkeringer og fjerne prideflagget.

Dette er slik vi tolker lovverket, og dersom barnehager eller barnehageledere velger å overse lovgrunnlaget, foreldreretten og barnas beste, kan det bli nødvendig å ta saken videre. Kristent Ressurssenter arbeider også med å utforme råd og støtte i slike tilfeller.

Her er vårt forslag til brev som kan brukes for å be om at pride-markeringer og bruk av prideflagg stoppes i barnehagen:

Til leder ved [barnehagens navn]  

Bekymring og protest mot pridemarkering i barnehagen  

Del 1: Barns rett til et trygt, inkluderende og nøytralt barnehagemiljø  

Vi som foreldre til barn ved [barnehagens navn] ønsker med dette å uttrykke sterk bekymring og protest mot barnehagens deltakelse i markering av pride, inkludert heising av prideflagget og bruk av tilhørende symbolikk i barnehagen.  

Etter vår vurdering bryter dette med flere bestemmelser i barnehageloven, som skal sikre et trygt og inkluderende barnehagemiljø for alle barn – uavhengig av verdistandpunkt.  

  1. Retten til et trygt og verdibasert barnehagemiljø  

(Barnehageloven § 1 og §2)  

Barnehagen skal bygge på et verdigrunnlag forankret i den kristne og humanistiske arven og tradisjonen. Barnehagen skal fremme verdier som likeverd, nestekjærlighet og ansvar for andre – og det skal tilpasses innholdet til barnets alder og utvikling. 

Barnehageloven gir foreldre rett til medvirkning i barnehagens innhold og praksis ettersom de mener er det beste for sitt barn:

«Barnehagen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling.» (§ 1

En ensidig markering av pride – som er nært knyttet til politisk aktivisme og ideologisk påvirkning – utfordrer denne balansen. Mange barn, særlig med kristen eller tradisjonell bakgrunn, kan oppleve dette som utrygt eller fremmedgjørende. Det kan skape utenforskap og en opplevelse av at deres verdier ikke respekteres.  

Stortinget markerer ikke pride, da det ansees som en politisk markering. Vi deler dette synet, og forventer at vårt ståsted blir respektert og ivaretatt.  

  1. Retten til medvirkning og dialog 

Barnehageloven § 41, § 42 og § 43) 
Det psykososiale miljøet i barnehagen har nulltoleranse for utenforskap og diskriminering. Barn som oppdras av verdikonservative, religiøse eller har foreldre som av annen filosofisk overbevisning ikke ønsker ideologisk påvirkning av politiserte symboler, vil konsekvent kunne oppleve utenforskap og diskriminering ved markering av pride, eller ved å bruke prideflagg i barnehagen. Nulltoleranse er nulltoleranse.  
« Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering » 
  
Barnehagen skal derfor ikke fremme ett verdistandpunkt over andre i spørsmål som gjelder identitet og livssyn. Pridemarkering og bruk av prideflagg er ikke en nøytral handling, og befolkningen er svært splittet i sitt syn på dens symbolikk og bruk i barnehager og skoler. Vi vil ikke at vårt barn skal utsettes for pride og oppleve diskriminering og utenforskap, og dette må barnehagen handle på. 

« Når et barn eller foreldrene sier at barnet ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen undersøke saken og så langt det finnes egnede tiltak, sørge for at barnet får et trygt og godt barnehagemiljø.» (§ 43)   

I denne saken innebærer lovkravet til handling enkelt sagt at barnehagen skal avstå fra å markere pride eller bruke prideflagg, for å ivareta barnets rettigheter og lovens krav om nulltoleranse for diskriminering

Pride er tett knyttet til politisk aktivisme, organisasjoner og kampanjer med klare holdningsskapende budskap. Når dette tas inn i barnehagens område, overskrides grensen for hva barnehagen har mandat til å fremme. Det er ikke barnehagens rolle å påvirke barns holdninger i slike spørsmål gjennom symbolbruk og kampanjepregede aktiviteter.   

Nedenfor er utdrag fra Foreningen fri (som hovedarrangør av pride i Norge) og Oslo Pride, som dokumenterer at målet med pride er “å endre folks holdninger” og “påvirke storsamfunnet”. Per definisjon er Pride politisk, og lovparagrafene referert til må anvendes. 

Del 2: Foreldreretten – barnets oppdragelse er foreldrenes ansvar  

Vi minner samtidig om at barn ikke er statens eiendom, men først og fremst foreldres ansvar og omsorg. Dette er tydelig forankret i både norsk og internasjonal lovgivning:  

  1. Barneloven § 30 – Foreldres oppdrageransvar  

Foreldrene har rett og plikt til å ta avgjørelser i barnets personlige forhold, og skal sikre forsvarlig oppdragelse og utdanning tilpasset barnets behov og tro. Når barnehagen overstyrer eller underminerer familiens verdier, brytes denne balansen.  

  1. Barnehageloven § 1 – Samarbeid og respekt for foreldres verdier  

Omsorg og opplæring skal skje i samarbeid og forståelse med hjemmet, og den skal vise respekt for den enkeltes overbevisning. Det inkluderer å ikke påtvinge barn markeringer som bryter med barnets og foreldrenes livssyn.  

  1. Grunnloven § 109 – Barnets rett til tilpasset opplæring og respekt for menneskerettighetene  

Opplæringen og dannelse skal ta hensyn til hvert barns behov og fremme respekt for rettsstaten og menneskerettighetene. Det forutsetter nøytralitet i omstridte spørsmål og beskyttelse av minoriteter – også verdikonservative, i henhold til EMK artikkel 2.  

  1. EMK artikkel 2 – Foreldres rett til trosbasert opplæring  

Stater og også barnehager har ikke rett til å overstyre foreldres trosbaserte eller filosofiske overbevisning i utdanning, dannelse og omsorg. Ideologisk påvirkning i barnehagen uten foreldres samtykke krenker åpenbart denne retten. 

Vår oppfordring og krav  

Vi ber derfor om at:  

  1. Barnehagen ikke markerer pride med flagg eller symbolbruk i barnehagetiden.  
  1. Det innføres reell dialog med foreldrene før slike framtidige markeringer vurderes.  
  1. Barnehagen respekterer barns rett til et ideologisk nøytralt barnehagemiljø og foreldres rett til å bestemme i livssynsnære spørsmål.  

Vi ønsker en skriftlig tilbakemelding på hvordan barnehagen forholder seg til disse rettslige forpliktelsene.  

Med vennlig hilsen,  
[Navn på forelder(e)]  
[Kontaktinformasjon]  
[ Barnes navn]  

Siste nytt fra Kristent Ressurssenter

Barn trenger trygghet – ikke forvirring  

Stadig flere foreldre opplever at barna blir eksponert for undervisning om kjønn og identitet som bygger på ideologiske føringer snarere enn biologisk virkelighet. Allerede i barnehagen introduseres begreper som «kjønnsidentitet»…
Les videre

Vil du stoppe pride i barnehagen?

Kristent Ressurssenter har laget et utkast til brev eller e-post som foreldre kan bruke for å melde sin bekymring og forsøke å stoppe pridemarkeringer i barnehagen, ved å vise til…
Les videre

Skolens verdigrunnlag er ikke pridefarget

Utdanningsdirektør Morten Rosenkvist hevder i VG at å heise regnbueflagget og markere pride er “helt i tråd med de grunnleggende verdiene skolen er bygget på”. Men hvilke verdier snakker han…
Les videre
© 2024 Kristent Ressurssenter. Alle rettigheter

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

Gå ikke glipp av siste nytt og oppdateringer fra Kristent Ressurssenter

Vi sender aldri ut spam!