
Kristent Ressurssenter har laget et utkast til brev eller epost som kan sendes til rektorer, kommunalsjef, skoleledelse og kommunestyre / skoleeier med utkast i lover som brytes ved tvungen Pride-markering, eller Pride-flagging på offentlig flaggstang i skoler. Vi har lagt vekt på opplæringsloven for eleven, og foreldreretten for foreldre.
Til rektor ved [skolens navn]
Bekymring og protest mot Pride-markering på skolen
Vi som foreldre til elever ved [skolens navn] ønsker med dette å uttrykke sterk bekymring over skolens deltakelse i markering av Pride, inkludert heising av Pride-flagget og bruk av tilhørende symbolikk i skoletiden.
Dette bryter etter vår oppfatning med flere bestemmelser i opplæringslova som skal sikre et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever, uavhengig av verdistandpunkt.
(Opplæringslova § 12-2, §12-3 og § 12-4)
Alle elever har rett til et skolemiljø som fremmer helse, trygghet, inkludering og trivsel. For mange barn – særlig de med kristen, konservativ eller tradisjonell bakgrunn – oppleves Pride-flagging og markering som ideologisk press og en trussel mot egen identitet. Dette kan føre til mistrivsel, utenforskap og en følelse av ikke å bli respektert.
Skolen skal arbeide mot enhver form for mobbing, diskriminering og krenkelse. En ensidig markering av Pride – med sterke politiske og ideologiske undertoner – oppleves som diskriminerende av elever som ikke støtter dette synet. Skolen skal ikke fremme ett verdistandpunkt over andre i spørsmål som gjelder identitet og livssyn.
Skolen har aktivitetsplikt til å gripe inn når en elev ikke har det trygt og godt – også når dette skyldes verdipåvirkning som oppleves krenkende, støtende eller diskriminerende.
(Opplæringslova § 27-1)
§ 27-1 forbyr reklame/budskap som kan skape kommersielt press eller påvirke holdninger og verdier.
Pride er tett knyttet til politisk aktivisme, organisasjoner og kampanjer med klare holdningsskapende budskap. Når dette tas inn i skolens område, overskrides grensen for hva skolen har mandat til å fremme. Det er ikke skolens rolle å påvirke barns holdninger i slike spørsmål gjennom symbolbruk og kampanjepregede aktiviteter.
Nedenfor er utdrag fra Foreningen fri (som hovedarrangør av pride i Norge) og Oslo Pride, som dokumenterer at målet med pride er “å endre folks holdninger” og “påvirke storsamfunnet”. Per definisjon er pride politisk, og lovparagrafen må anvendes.
Vi minner samtidig om at barn ikke er statens eiendom, men først og fremst foreldres ansvar og omsorg. Dette er tydelig forankret i både norsk og internasjonal lovgivning:
Foreldrene har rett og plikt til å ta avgjørelser i barnets personlige forhold, og skal sikre forsvarlig oppdragelse og utdanning tilpasset barnets behov og tro. Når skolen overstyrer eller underminerer familiens verdier, brytes denne balansen.
Opplæringen skal skje i samarbeid og forståing med heimen, og den skal vise respekt for den enkeltes overbevisning. Det inkluderer å ikke påtvinge barn markeringer som bryter med familiens livssyn, slik Pride-symbolikk ofte gjør.
Opplæringen skal ta hensyn til hvert barns behov og fremme respekt for rettsstaten og menneskerettighetene. Det forutsetter nøytralitet i omstridte spørsmål og beskyttelse av minoriteter – også verdikonservative, i henhold til EMK artikkel 2.
Staten har ikke rett til å overstyre foreldres trosbaserte eller filosofiske overbevisning i utdanning. Når skolen innfører ideologisk påvirkning uten foreldrenes samtykke, krenker det en menneskerett.
Vi ber derfor om at:
Vi ønsker en skriftlig tilbakemelding på hvordan skolen forholder seg til disse rettslige forpliktelsene.
Med vennlig hilsen,
[Navn på forelder(e)]
[Kontaktinformasjon]
[Elevens navn og klasse]