Slik stopper du pride på skolen – med loven i hånd

Kristent Ressurssenter har laget et utkast til brev eller epost som kan sendes til rektorer, kommunalsjef, skoleledelse og kommunestyre / skoleeier med utkast i lover som brytes ved tvungen pridemarkering, eller prideflagging på offentlig flaggstang i skoler. Vi har lagt vekt på opplæringsloven for eleven, og foreldreretten for foreldre. 

Til rektor ved [skolens navn] 

Bekymring og protest mot pridemarkering på skolen 

Del 1: Elevens rett til et trygt, inkluderende og nøytralt skolemiljø 

Vi som foreldre til elever ved [skolens navn] ønsker med dette å uttrykke sterk bekymring over skolens deltakelse i markering av pride, inkludert heising av prideflagget og bruk av tilhørende symbolikk i skoletiden. 

Dette bryter etter vår oppfatning med flere bestemmelser i opplæringslova som skal sikre et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever, uavhengig av verdistandpunkt. 

  1. Retten til et trygt og godt skolemiljø 

(Opplæringslova § 12-2, §12-3 og § 12-4
Alle elever har rett til et skolemiljø som fremmer helse, trygghet, inkludering og trivsel. For mange barn – særlig de med kristen, konservativ eller tradisjonell bakgrunn – oppleves prideflagging og markering som ideologisk press og en trussel mot egen identitet. Dette kan føre til mistrivsel, utenforskap og en følelse av ikke å bli respektert. 
 
Skolen skal arbeide mot enhver form for mobbing, diskriminering og krenkelse. En ensidig markering av pride – med sterke politiske og ideologiske undertoner – oppleves som diskriminerende av elever som ikke støtter dette synet. Skolen skal ikke fremme ett verdistandpunkt over andre i spørsmål som gjelder identitet og livssyn. 

Skolen har aktivitetsplikt til å gripe inn når en elev ikke har det trygt og godt – også når dette skyldes verdipåvirkning som oppleves krenkende, støtende eller diskriminerende. 

  1. Forbud mot holdningspåvirkende reklame 

(Opplæringslova § 27-1)  
§ 27-1 forbyr reklame/budskap som kan skape kommersielt press eller påvirke holdninger og verdier.  
 
Pride er tett knyttet til politisk aktivisme, organisasjoner og kampanjer med klare holdningsskapende budskap. Når dette tas inn i skolens område, overskrides grensen for hva skolen har mandat til å fremme. Det er ikke skolens rolle å påvirke barns holdninger i slike spørsmål gjennom symbolbruk og kampanjepregede aktiviteter.  
 

Nedenfor er utdrag fra Foreningen fri (som hovedarrangør av pride i Norge) og Oslo Pride, som dokumenterer at målet med pride er “å endre folks holdninger” og “påvirke storsamfunnet”. Per definisjon er Pride politisk, og lovparagrafen må anvendes. 
 

Del 2: Foreldreretten – barnets oppdragelse er foreldrenes ansvar 

Vi minner samtidig om at barn ikke er statens eiendom, men først og fremst foreldres ansvar og omsorg. Dette er tydelig forankret i både norsk og internasjonal lovgivning: 

  1. Barneloven § 30 – Foreldres oppdrageransvar 

Foreldrene har rett og plikt til å ta avgjørelser i barnets personlige forhold, og skal sikre forsvarlig oppdragelse og utdanning tilpasset barnets behov og tro. Når skolen overstyrer eller underminerer familiens verdier, brytes denne balansen. 

  1. Opplæringslova § 1-3 – Samarbeid og respekt for foreldres verdier 

Opplæringen skal skje i samarbeid og forståelse med hjemmet, og den skal vise respekt for den enkeltes overbevisning. Det inkluderer å ikke påtvinge barn markeringer som bryter med familiens livssyn, slik pridesymbolikk ofte gjør. 

  1. Grunnloven § 109 – Barnets rett til tilpasset opplæring og respekt for menneskerettighetene 

Opplæringen skal ta hensyn til hvert barns behov og fremme respekt for rettsstaten og menneskerettighetene. Det forutsetter nøytralitet i omstridte spørsmål og beskyttelse av minoriteter – også verdikonservative, i henhold til EMK artikkel 2. 

  1. EMK artikkel 2 – Foreldres rett til trosbasert opplæring 

Staten har ikke rett til å overstyre foreldres trosbaserte eller filosofiske overbevisning i utdanning. Når skolen innfører ideologisk påvirkning uten foreldrenes samtykke, krenker det en menneskerett. 

Vår oppfordring og krav 

Vi ber derfor om at: 

  1. Skolen ikke markerer pride med flagg eller symbolbruk i skoletiden. 
  1. Det innføres reell dialog med foreldrene før slike framtidige markeringer vurderes. 
  1. Skolen respekterer elevens rett til et ideologisk nøytralt skolemiljø og foreldres rett til å bestemme i livssynsnære spørsmål. 

Vi ønsker en skriftlig tilbakemelding på hvordan skolen forholder seg til disse rettslige forpliktelsene. 

Med vennlig hilsen, 
[Navn på forelder(e)] 
[Kontaktinformasjon] 
[Elevens navn og klasse] 

Siste nytt fra Kristent Ressurssenter

Til minne om Charlie Kirk

Det er med sorg og sjokk vi har mottatt budskapet om at Charlie Kirk har blitt brutalt drept. Charlie var en tydelig stemme i vår tid – kjent for sitt mot, sin…
Les videre

Barn trenger trygghet – ikke forvirring  

Stadig flere foreldre opplever at barna blir eksponert for undervisning om kjønn og identitet som bygger på ideologiske føringer snarere enn biologisk virkelighet. Allerede i barnehagen introduseres begreper som «kjønnsidentitet»…
Les videre

Vil du stoppe pride i barnehagen?

Kristent Ressurssenter har laget et utkast til brev eller e-post som foreldre kan bruke for å melde sin bekymring og forsøke å stoppe pridemarkeringer i barnehagen, ved å vise til…
Les videre

Skolens verdigrunnlag er ikke pridefarget

Utdanningsdirektør Morten Rosenkvist hevder i VG at å heise regnbueflagget og markere pride er “helt i tråd med de grunnleggende verdiene skolen er bygget på”. Men hvilke verdier snakker han…
Les videre
© 2024 Kristent Ressurssenter. Alle rettigheter

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

Gå ikke glipp av siste nytt og oppdateringer fra Kristent Ressurssenter

Vi sender aldri ut spam!